Vzdělávání v našem oboru je v současné době velmi diskutované téma. Specializační vzdělávání čelistní ortopedie jinak řečeno ortodoncie, které jediné dávalo smysl, bylo přes připomínky KZT zrušeno. O ortodoncii jsme se v seriálu”Jak to vidím já” ještě nezmínili, tak Vám v 7. dílu představujeme Kateřinu Hornovou majitelku zubní laboratoře Queen’s smile, která se zabývá výrobou kompletního sortimentu ortodontických produktů a v neposlední řadě zajímavou zakázkovou výrobou pro filmové produkce.
Kateřina Hornová
Queen’s smile
Stomatologická laboratoř
Praha 4
Jak dlouho se věnujete oboru?
Oboru se věnuji od roku 1996, kdy jsem nastoupila do FNKV a od roku 2003 v tomto oboru podnikám.
Co je Vaší doménou fixní, snímací, ortodoncie nebo kombinace?
Doménou naší laboratoře je výroba ortodontických aparátů a výroba profesionálních zubních chráničů pro sportovce. Také se zabýváme filmovou produkcí.
Co Vám vyhovuje více. Konvenční nebo digitální výroba a proč?
Konvenční nebo digitální výroba? To je věčné téma 🙂 Každá metoda má své plusy i minusy. Bohužel se v blízké době digitalizaci nevyhne žádná laboratoř. Má to ale své výhody. Přenos dat je velice rychlý a ukládání dat je neomezené. Lékaři už nemusí pořizovat skříně na uchovávání dokumentačních modelů, skeny se překontrolují hned na místě a nemusí se čekat na odlití modelů ze sádry. Skeny jsou velice rychlé a pohodlnější než otisky. V softwaru lze ukázat pacientům, jak budou vypadat jejich zuby po léčbě s neviditelnými rovnátky. U nás konkrétně mají i tu výhodu, že dostanou 3D modely z tiskárny domů a vidí, jak se postupně zuby rovnají. A když náhodou ztratí dlahu, donesou jen daný model do laboratoře a my na počkání zhotovíme dlahu novou.
Velkou nevýhodou digitalizace je pořizovací cena, placení licencí a docela náročná údržba 3D tiskárny. A pokud dojte k potížím technického rázu, musíte pozastavit činnost, než někdo kompetentní chybu napraví. Ze zkušenosti musím říct, že v této oblasti jsou obchodní zástupci dost zaneprázdněni. Další nevýhodou je celková práce s modely z tiskárny. Jdou špatně naizolovat a hoří víc než sádra, takže pájení je někdy velké riziko. Znám laboratoře, které raději modely dublují.
Jak Vás ovlivnila nebo ovlivňuje korona krize?
Po vyhlášení nouzového stavu většina lékařů a klinik zavřela své ordinace a my byli celkem 1,5 měsíce téměř bez práce. Samozřejmě se nás to dotklo a bohužel zatím ani stát nepomohl, ač jsem žádala v dubnu o náhrady. Práce teď naštěstí je, tak doufáme, že žádný nouzový stav už nepřijde 🙂
V současné době lze studovat 2 obory „Asistent zubního technika“ 4 roky s maturitou a „Diplomovaný zubní technik“ 3 roky s absolutoriem a titulem DiS. Jaký je Váš názor na vzdělávání v našem oboru a následné uplatnění?
Systém našeho vzdělávání je pro mě dost nepochopitelný. Nerozumím tomu, že kdo studuje obor 4 roky s maturitou, může dělat pouze “asistenta zubního technika” a vlastně nemá žádné kompetence? Proč nemůžou technici po škole získat jen praxi a po té atestaci jako dřív? Osobně si myslím, že praxe v komerční nebo fakultní laboratoři je o dost přínosnější než další 3 roky studia na stejné škole, kde se celá ortodoncie učí asi týden, z čehož studenti vyrobí jedno jednoduché rovnátko. Pro náš obor je to velice smutné. Ortodoncie je ve výuce dost opomíjena. A “diplomovaný zubní technik” si může z fleku po škole otevřít soukromou ortodontickou nebo jinou zubní laboratoř? Nedává to smysl…
Co si myslíte o I kódech, měl by je zubní technik prodávat za reálnou kalkulovanou cenu nebo být solidární se zubním lékařem?
I kódy se nás naštěstí netýkají.
Jak vidíte budoucnost technika za 10 let?
Budoucnost zubního technika vidím dobře :))