Reakce na 3. díl seriálu “Jak to vidím já” – Deana Hejnová

25. 7. 2020 / 2 komentáře

Aktuality Blog

Děkuji Aleně Koissové za trefné zhodnocení vzdělávání v našem oboru!

Po uveřejnění jejího příspěvku propadlo poměrně dost kolegů legislativní panice, proto si dovolím situaci trochu osvětlit. Citace jsou označeny kurzívou.

Ano, ve vzdělávání českých zubních techniků je binec!

V současné době lze studovat 2 obory „Asistent zubního technika“ 4 roky s maturitou a „Diplomovaný zubní technik“ 3 roky s absolutoriem a titulem DiS. Osnovy pro výuku obou oborů vycházejí z „Rámcových vzdělávacích programů“, který vydalo Ministertvo školství v roce 2008. (Za posledních 10 let se však naše práce značně zmodernizovala.) Každá z 13-ti škol, které v Čechách máme, si dle „Rámcového vzdělávacího programu“ vytvoří vlastní „Školní vzdělávací plán“, podle kterého výuka probíhá. Rozdíl v praktické výuce na VOŠce je především v zásuvných spojích, implantátech, teleskopických korunkách a celokeramice. V otázkách technologie je to zejména podrobnější výuka a moderní protetické postupy. Protože spousta kolegů po absolvování 4-letého SŠ studia pokračuje na VOŠce, dochází ke duplicitě ve výuce. Zhruba polovina studentů na VOŠce je zubních techniků absolventů a druhá polovina přijde z ostatních škol. Takže se potkávají odborníci a neodborníci v jedné třídě a ve výuce dochází ke značné diskrepanci. Nejsou moderní učebnice. Neaktuálnost výuky zhoršuje také věk kantorů. Při vší úctě ke starým praktikům je dnes vyžadováno zvládání nových protetických postupů a počítačová zdatnost související s CAD-CAM výrobou, což si většina vyučujících důchodového věku bohužel odmítá připustit.

Ale ani po úspěšném absolutoriu na VOŠ a získáním titulu DiS nejsme dle zákona dostatečně kompetentní k otevření vlastní laboratoře a měli bychom absolvovat ještě specializační vzdělávání (tzv. atestaci) na doškolováku (NCO NZO) v Brně. Oficiální název atestace je „Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru FIXNÍ A SNÍMATELNÉ NÁHRADY“ a trvá (nelekněte se) 560 vyučovacích hodin. Dle zákona 96/2004 Sb: „Cílem specializačního vzdělávání v oboru Fixní a snímatelné náhrady je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zubní technik pro fixní a snímatelné náhrady osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou. Osnovy specializačního studia vytváří NCO NZO na základě požadavků Ministerstva zdravotnictví. V reálu nám atestace zabere obrovské množství času a práce v laboratoři zatím stojí. Letos je studium hrazeno z fondů EU, v minulosti byla jeho cena přes 50.000 Kč, což spolu s náklady na náš čas značně zatěžuje rozpočet účastníků. Během atestací se nic moc nového nenaučíme, pokud nás ovšem nezajímá více andragogika, než moderní technologie. Po úspěšném složení atestační zkoušky jsme konečně plnohodnotným zubním technikem specialistou a máme nadosmrti vystaráno!

Ale žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří… Realita je jiná.

Jak odvážně napsala Alena Koissová: Tento přednášející nám hned v první půlhodině jeho přednášky oznámil, že obeslal všechny krajské úřady s udáním na všechny zubní laboratoře, které pracují “bez Brna”.

Co potom následovalo? Nic! Ve výsledku se nic nestalo. Zatím nemáme žádné zprávy, že by měl někdo zpětně problém s absencí atestace. A i kdyby…v případě potřeby stále funguje tzv. „odborný dozor“. Podle posledního sčítání v roce 2018 bylo 2700 aktivně pracujících techniků a není žádná informace, kolik z tohoto počtu vlastně atestaci má.

Tím papírování o naší odbornosti aktuálně končí, protože kreditní systém spjatý s vydáváním osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu byl 1. září 2017 zrušen. Takže tzv. registraci, vydanou Ministerstvem zdravotnictví, založme hluboko do šanonu. Můžeme chodit pouze na kurzy, které nás profesně zajímají, nikoliv bezhlavě sbírat kredity. Nicméně vzdělávat se musíme, protože zákonná povinnost celoživotního vzdělávání zůstává a MZ připravuje prováděcí pravidla.

O úspěšnosti zubního technika teď naštěstí rozhoduje pouze talent, píle a podnikatelská odvaha!

Přeji Vám všem klidné léto a nedejte svůj talent lacino 😉

Atestace
Zrušený kreditní systém

2 Responses to :
Reakce na 3. díl seriálu “Jak to vidím já” – Deana Hejnová

  1. Atestace a vzdělávání napsal:

    Jako učitel si myslím, že systém SŠ a VOŠ, který jsme přijali podle vzoru EU, by bylo nejspíš složité měnit.
    Jako zubní technik chápu atestaci jako studium původem z doby socializmu, kdy byli v laboratořích úsekáři. Studovat 7 let a ještě strávit 560 hodin atestací (kde je top předmětem andragogika) pro získání registrace, mi připadá absurdní. Je tu ještě někdo další, kdo to vidí podobně?

    1. Webmaster napsal:

      Systém SŠ a VOŠ jsme sice přijali po vzoru EU, to je pravda, ale změna se dala provést zrušením studia asistenta zubního technika. Dokonce se to podařilo dostat do návrhu zákona, ale silný lobbing zdravotních škol toto dokázal zvrátit. Bohužel, je to smutný příběh, školám jde o počet tříd a studentů a ne o kvalitu vzdělávání. 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..