SIGNUM – Jiří Taufer

31. 1. 2019 / Comments (3)

Blog

Vážení kolegové,

jsem rád, že se můžu s vámi podělit o mé zkušenosti s nanohybridním kompozitem Signum od firmy  Kulzer. S materiálem Signum pracuji více jak 10 let. Jedním z důvodů, proč pracuji s kompozitem Signum je neustálý vývoj a vylepšování tohoto materiálu. V roce 2005 přišla firma Kulzer se sadou materiálů Signum Matrix. Tento set obsahuje mnoho transparentních, opalescentní, a fluorescentních hmot ve formě flou. S těmito hmotami se stává práce estetičtější a rychlejší. Další set s názvem Signum Ceramic přišla o dva roky později. Tento materiál byl vyvinut speciálně pro bezkovové náhrady.  Jeho extra velký modul elasticity (10 000 MPa) činí náhrady odolné i při vysokém zatížení.

Posledním vylepšením z roku 2012 je set Signum flou. Tato konzistence dentin ových hmot ještě více zjednodušuje a urychluje práci. Na dvou příkladech bezkovových náhrad z mé praxe vám ukážu použití těchto materiálů.

Příklad I – korunka na zub 21

Abych podpořil cervikální barvu, aplikoval jsem cervikální hmotu CV1. Cervikální hmoty jsou ve formě flou a velmi dobře se aplikují v tenké vrstvě (obr.1). Dentinové jádro jsem udělal ze signum Ceramic – dentin A3. Ve střední části jsem vytvořil místo pro světlejší dentin barvy A2 (obr. 2). Mamelony jsem vymodeloval z dentinu A2. Abych ještě více zviditelnil konce mamelonů, přimíchal jsem do flou dentinu 10% white barvy ze sady cre-active a nanesl jsem tuto hmotu na vymodelované mamelony (obr. 3).  Tato hmota částečně zesvětlí a částečně zvýší opáktnost konců mamelonů. Dále jsem po stranách korunky nanesl transparentní, do modra zabarvenou, hmotu ET2 (obr. 4). Mezi ET2 jsem aplikoval opalescentní hmoty OS3 a OS4 (obr. 5). Poté jsem korunku doplnil základní sklovinou Signum Ceramic EL (obr. 6). Jako poslední vrstvu jsem nanesl fluorescentní hmoty OT2 a OT5 spolu s žluto-oranžově zabarvenou transparentní hmotou OTA. Ve střední části korunky jsem vytvořil bílé pigmentace hmotou cre-active white. Incizální část korunky jsem uzavřel flou dentinem barvy A2 (obr. 7 a 8). Na obrázku 9 je zachycena korunka v jiném nasvícení. Zde je pěkně vidět, jak se chovají opalescentní hmoty signum při změně světla. Na obrázku 10 je schéma jednotlivých hmot, které jsem použil. Na dalších obrázcích si můžete prohlédnout hotovou korunku na mistrovském modelu.

==

Příklad II – onlay, overlay

O ordinační fázi se zde nebudu rozepisovat, toto téma přenechám některému z erudovaných lékařů. Po odstranění nevyhovující amalgámové výplně na zubu 36 a 37 ( obr. 1 )  ošetřující lékař připravil kavity zubů (obr.2)  pro adhezivní metodu lepení budoucích náhrad (obr. 3) a zhotovil otisky spolu s registráty mezičelistních vztahů. Následně byla zhotovena provizorní náhrada.

Zhotovené modely jsem zastavěl do artikulátoru za pomoci přenosového stolečku (obr. 4). Pahýlky preparovaných zubů jsem běžným způsobem odlehčil a naizoloval. Jako první jsem nanesl tenkou lištu transparentním materiálem OT1 (obr. 5). Tato lišta zaručí lepší začlenění náhrady do zubní tkáně. Lištu jsem nanesl asi 0,75 mm pod preparační hranici. Na dno kavit jsem nanesl hmotu ET4, která má oranžové zabarvení (obr. 6). Jako další jsem nanesl dentinové hmoty. (obr. 7). Poté jsem nanesl na hrbolky opalescentní materiál OS3 a OS4, a pod budoucí centrální fisuru jsem dal intenzivní hmotu Signum cre-active Mango (obr. 8). Onlay 36 jsem dodělal ze skloviných hmot EL a transparentních hmot ET1,OTA, OTY a OT2 (obr. 9, 10).  Jako poslední jsem fisury probarvil intenzivní hmotou signum cre-active Matoon (obr. 11, 12) Onlay jsem vyartikuloval a vyleštil. Teprve poté jsem dodělal overlay na zub 37 stejným způsobem jako předchozí (obr.13) Pouze na vestibulodistálním hrbolku jsem napodobil křídové skvrny hmotou ET5. Hotové náhrady jsem opískoval a nasadil na kontrolní model (obr. 13 až 16). Pro představu o síle náhrady, overlay měřila 0,7 mm v nejslabším místě (obr. 17) .

Po sundání provizoria ošetřující lékař provedl pískování, leptání a bondování kavity zubu 37. Povrch overlay byl  nabondován a poté pomocí kompozitu fixován do zubu. Nejdříve zub 37 (obr. 18) a poté zub 36 (obr. 19).  Obrázky 20 a 21 zachycují náhrady bezprostředně po fixaci, kde jsou zubní tkáně vysušené a nemají přirozenou barvu. Na obrázku 22 jsou náhrady vyfotografovány po 7 dnech od nasazení.

=

==

 

 

3 odpovědi k :
SIGNUM – Jiří Taufer

  1. Iveta napsal:

    Dobrý den Martine,
    myslím si, že je Signum u lékařů velmi oblíbené. Před 2 lety jsem začala řešit předělání svých výplní. Počítala jsem rovnou s tím, že se budou dělat keramické onlaye. K mému milému překvapení, pan doktor začal mluvit rovnou, že budou ze Signum.Vysvětlil mně jeho pozitiva a srovnal s keramikou. Jsem maximálně spokojená, velice estetické a příjemné pro mě jako pacienta i na dokus. Pokusím se od něj získat fotografie a přidat je sem. Jdu koncem března na preventivní prohlídku.

  2. Jiří Taufer napsal:

    Dobrý den Martine,
    minulý týden jsem měl dovolenou, proto Vám odpovídám až dnes.
    Onlays děláme každý den. Tak 6 denně už cca. 10 let. Dobarvovací hmoty Signum má – Signum Cre-Active. Pro dobarvení kompozitu musíte použít silnější vrstvu než u keramiky a zabránit přístupu kyslíku.

    Jiří Taufer

  3. Martin napsal:

    Dobrý den pane Taufer,
    moc pěkný článek. Jak jsou žádané laboratorní onlay nebo overlay u lékařů? Kolik děláte případů, nebo to jsou ojednlnělé případy. Práce navazují spíše na endodoncii? Začínám pracovat s frézovaným enamicem a rád bych něčím případně dobarvolval. Má Signum něco podobného jako 3Mespe Synfony?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..