Přinášíme souhrn Vašich často kladených dotazů týkajících se oblasti výroby zdravotnických prostředků vyrobených na zakázku.

Systém managementu kvality a příručka kvality je v současnosti hotová. Příručka je dostupná jak pro zubní laboratoře se zaměstnanci i pro OSVČ bez zaměstnanců níže.

Příručka kvality ke stažení

Řízení rizik je součástí technické dokumentace (TD), která je zpracována firmou Porta Medica pro 4 skupiny výrobků: snímatelné náhrady, fixní náhrady, fóliové prostředky a ortodontické aparáty. Všechny TD si můžete stáhnout na našem webu pod názvem:

Vzorová dokumentace MDR

Technickou dokumentaci mít musíme, ale nedáváme označení CE. Zdravotnické prostředky na zakázku jsou z označování CE vyjmuti.

Výrobní postup je součástí technické dokumentace. Bohužel se jedná o silně individuální dokument, protože výrobní postupy a použité materiály se výrazně laboratoř od laboratoře liší. KZT postupně pro své členy zpracovává a doplňuje šablony podrobných postupů výroby stomatologických výrobků. Najdete je pod tímto odkazem:

Pracovní postupy

Vždy se jedná o pomocné materiály, které je nutno prostudovat a přizpůsobit podmínkám ve vlastní laboratoři.

Ano musí, protože většina materiálů, ze kterých se vyrábí stomatologické výrobky obsahují upozornění a výstrahy, a ty je potřeba přenést do návodu k použití a předat pacientovi. Vzorové návody jsou součástí technické dokumentace.

Technická dokumentace ke stažení 

Nakonec po ústní dohodě se SÚKLem je možné použít veřejné zdroje, studie, nebo je nutná součinnost lékaře. Součástí technické dokumentace (DPZ 23) je dotazník „Hodnocení používání zdravotnického prostředku na zakázku“, který pro tento účel můžete použít.

Řídí se přílohou XIII bodem 1 MDR. Jako „Prohlášení o zdravotnickém prostředku na zakázku“, lze použít laboratorní štítky KZT, které si můžete objednat zde. Prohlášení o zdravotnickém prostředku na zakázku je určené pro pacienta a v podobě štítku KZT odpovídá, dle konzultace s agenturou Porta Medica, požadavkům MDR a může mu být v tomto formátu předáno.

Ano, technické štítky, které vydává KZT, mohou být Prohlášení O ZPZ, lékařský předpis/žádanka z ordinace i vyúčtování, jak se kdo rozhodne. K objednání zde.

U stažených dokumentů se vždy jedná o pomocné materiály, které je nutno prostudovat a přizpůsobit podmínkám ve vlastní laboratoři! 

Máte-li jiné a další otázky, nebojte se zeptat a napište dolů do komentářů a my se je pokusíme zodpovědět.

15 odpovědi k :
FAQ zdravotnické prostředky

  1. SC10203PZ napsal:

    Dobrý den, mohu poprosit jak je to s audity ? Kdo je oprávněn pro OSVČ bez zaměstnanců udělat audit a kde takového auditora sehnat. Děkuji Pavlis

    1. Webmaster napsal:

      Dobrý den, záleží jaký audit myslíte? Auditů existuje více – finanční, procedurální atd. Pro upřesnění a další informace, prosím volejte na sekretariát: +420 602 224 298

  2. HK01135HM napsal:

    Dobrý den, archivace laboratorních technických štítků musí být v papírové podobě nebo stačí elektronická?
    Předem děkuji za odpověď

    1. PL05109VM napsal:

      Dobrý den,
      podle zákona 372/2011, část 6, hlava II, §54, 54a a § 55 může být zdravotnická dokumentace vedena v listinné i elektronické podobě. Výhradně elektronická verze je přípustná pouze za splnění určitých podmínek.
      Více na https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-372#cast6.
      Stručně řečeno, v případě, že zvolíte pouze elektronický způsob, je nutné ji archivovat na externím disku a zabránit jakékoliv dodatečné manipulaci s ní.

      S pozdravem M. Volrábová

  3. SC10203PZ napsal:

    Děkuji za odpověď, ještě poprosím kdy zubním laboratořím tato povinnost vznikla, nikde jsem nenašel datum učinnosti novely zákona 375/2022 o zdr. prostředcích. Ještě jednou děkuji a přeji hezký víkend. Pavlis

    1. PL05109VM napsal:

      Dobrý den,
      platnost MDR – nařízení EU 2017/745 zveřejněno 5. 5. 2017 (Úřední věstník EU L 117, roč. 60, str. 1–175), vstupuje v platnost 20 dnů po zveřejnění = 25. 5. 2017. V důsledku pandemie COVID-19 se posouvá nabytí účinnosti na 26. 5. 2021.
      Zákon 375/2022 je ze dne 3.11.2022.
      Snad Vám to takto stačí.

      S pozdravem M. Volrábová

  4. SC10203PZ napsal:

    Dobrý den, prosím o vysvětlení, co vše znamená technická dokumentace, mimo pracovního postupu, který je součástí. Děkuji. Pavlis

    1. PL05109VM napsal:

      Dobrý den, Technická dokumentace pro kontrolu SÚKL musí obsahovat: Prohlášení o zdravotnickém prostředku, Návod k použití, Značení zdravotnického prostředku na zakázku, a pracovní postup výroby…toto je v současné době kontrolováno. Ale dále je její součástí: popis a specifikace zdravotnického prostředku, QMS – management kvality, řízení rizik, sledování po uvedení na trh a nakonec i klinické hodnocení, ovšem to zatím SÚKL nevyžaduje.
      V současné době KZT finišuje s kompletní Technickou dokumentaci pro snímatelné náhrady.
      S pozdravem M. Volrábová

  5. PC01010CHM napsal:

    Dobrý den, jsem osvč bez zaměstnanců. Vyrábím fixní a snímací náhrady a fóliové výrobky. Mohu také poprosit o návrh QMS a řízení rizik. Velice děkuji Marcela Slavíková

    1. BauerD napsal:

      Dobrý den, pro získání zmíněného kontaktujte sekretariát KZT na adrese: sekretariat.tumova@komorazt.cz. Paní Tůmová Vám vše zašle. S pozdravem D. Bauer

  6. Zuzana napsal:

    Dobrý den, jsem OSVČ bez zaměstnanců. Vyrábím fixní náhrady,snímatelné náhrady a fóliové výrobky. Prosím o QMS, řízení rizik a prohlášení o zdravotnickém prostředku na zakázku. Mnohokrát děkuji.
    Zuzana Hoisová

    1. BauerD napsal:

      Dobrý den, pro získání zmíněného kontaktujte sekretariát KZT na adrese: sekretariat.tumova@komorazt.cz. Paní Tůmová Vám vše zašle. S pozdravem D. Bauer

  7. JM03107BL napsal:

    Dobrý den, jsem OSVČ bez zaměstnanců. Vyrábím fixní náhrady a fóliové výrobky. Prosím o QMS, řízení rizik a prohlášení o zdravotnickém prostředku na zakázku. Mnohokrát děkuji. Bartková

  8. MS02201PM napsal:

    Dobrý den, jsem osvč bez zaměstnanců. Vyrábím fixní a snímací náhrady. Potřeboval bych také návrh QMS a řízení rizik. Děkuji mnohokrát, Pospěch.

  9. SC05065NT napsal:

    Dobrý den jsem OSVČ bez zaměstnanců a vyrábím fixní náhrady. Prosím o návrh QMS. Děkuji Nováková

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.